Skip to content

Lesetips: Hva forskning sier om hvordan naturen påvirker oss

Østmarka: Rot overgrodd av bjørnemose og etasjemose, overdrysset med syreblader og løv fra bjørk og osp.

Det er forsket mye på hvordan naturen påvirker oss mennesker. Les deg opp – her er det mye spennende! Denne samlingen av artikler oppdateres jevnlig.

  1. Handlingsplan for friluftsliv. Natur som kilde til helse og livskvalitet.

«Det er grundig dokumentert at naturopplevelse og fysisk aktivitet i naturen har betydelige positive virkninger for både psykisk og fysisk helse.»

Klima- og miljødepartementet

2. Å sitte i ro i skogen kan være like bra for helsa som å løpe opp en fjelltopp

«Friluftsliv handler ikke bare om aktiviteter,» sier Helga Synnevåg Løvoll. Hun er førsteamanuensis i friluftsliv ved Høgskulen i Volda og har forsket mye på positive følelser, opplevelser og motivasjon knyttet til friluftsliv. (Per Straume, Høgskolen i Volda)

3. What is forest bathing? Forest medicine? (Kort forklaringsvideo fra BBC, fra serien «Trees»)

4. Skogen som terapeut

«Japanerne har nesten 40 års erfaring med skogsbading og skogsterapi. Nå sprer metoden seg utover i verden.» (Lars Verket, Harvest)

Dr. Qing Li, som har utviklet praksisen med skogsbading i Japan gjennom over 30 år.

5. Forest bathing is great for your health. Here´s how you do it.

«We all know how great nature can make us feel. In Japan, we practice something called forest bathing, or shinrin-yoku. Shinrin in Japanese means “forest,” and yoku means “bath.” So shinrin-yoku means bathing in the forest atmosphere, or taking in the forest through our senses.» (Dr. Qing Li, The Times)

6. Lurer du på hvorfor naturen er så bra for helsen din?

«Have you ever wondered why you feel healthier and happier when you stroll through the trees or frolic by the sea? Is it just that you’re spending time away from work, de-stressing and taking in the view? Or is there more to it? For more than 20 years, scientists have been trying to determine the mechanisms by which exposure to biodiversity improves health.» (Jeffrey Craig fra Murdoch Childrens Research Institute og Susan L. Prescott fra University of Western Australia, Science Alert)

7. Slik kan naturen påvirke den mentale helsa.

«Sammen med Forestry England råder nå Royal College of Psychiatrists det britiske folk om å bevege seg ut i skogen for å styrke sin mentale helse. Ekspertene håper å kunne forebygge vinterdepresjon.» (Ulla Gjeset Schjølberg, Forskning.no)

8. Forskere la skogbunn i barnehager. Det endret barnas immunsystem.

«… kontakt med naturen forhindrer forstyrrelser i immunforsvaret, for eksempel autoimmune sykdommer og allergier, sier en av forskerne bak studien, Aki Sinkkonen. (Elise Kjørstad, Forskning.no)

9. Skogsvandreren. Et portrett av Danny Larsen – og shinrin yoku

«Vi skal forbi turisttråkket. Vi skal skogsbade i den ville Krokskogen. Ikke som i å hoppe uti et vann, dette handler om å dykke inn i seg sjøl.» (Nina Alida Nordbø, NRK)

10. Naturen «sletter» bekymringer

«Nå har amerikanske forskere ved Stanford University i California påvist at skogens grønne løv og havets brus faktisk forandrer hjernen og demper bekymringer.» (Norsk friluftsliv) Her kan du lese forskningsrapporten fra PNAS, Proceedings of the National Academy of Sciences i USA.)

11. Fjord focus: is Norway’s friluftsliv the answer to surviving a second lockdown?

«…the tension between city and nature makes the concept of friluftsliv all the more relevant.» (Morwenna Ferrier, The Guardian)

12. Så funkar skogsbad (shinrin yoku)

«Det som är mest känt är att immunförsvaret får en boost när vi vistas ute i skogen. Andra saker man ser är lägre blodtryck, stressreduktion, minskad ångest, bättre kognitiv förmåga och mer kreativitet. Vi behöver naturen.»

(Anna Liljemalm, Moders Psykologi)

13. Ecopsychology: How Immersion in Nature Benefits Your Health

«How long does it take to get a dose of nature high enough to make people say they feel healthy and have a strong sense of well-being?

Precisely 120 minutes.»

Jim Robbins, Yale School of the Environment
1,20 minutter lang introduksjon til hva skogsbading er 🌳

14. When Negative is Positive – How Exposing Yourself to More Negative Ions Can Have a Positive Effect on Your Health

The easiest way to experience the benefits of negative ions is to spend more time outdoors. Expose yourself to places with very high concentrations of negative ions such as parks, waterfalls, springs, beaches and dense forests, especially pine forests. (Holistic Lakewood)

One Comment

Legg igjen en kommentar til Bli med inn i naturen – Skogsmeditasjon Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *