Skip to content

Bli med inn i naturen

Visste du at rolig vandring i skogen tar deg ut av stressmodus og gir deg bedre helse? En guidet sansevandring kan gjøre deg gladere og friskere.

Nordmenn er vant til å gå tur, vi kan liksom dette med friluftsliv. Skogsbading handler om noe annet.

På vei inn i Østmarka, fra Bindingsvann.
Ro i sjela og godt for helsa.: Skogsbading handler om å gå inn i skogen og bade sansene.

Vi vandrer rolig og stanser ofte opp. Vi vender oppmerksomheten mot det som beveger seg, lydene og luktene. Vi går ut av stressmoduset som holder oss i instinktivt kjemp eller flykt-beredskap. Vi puster dypere, skuldrene senker seg. Sansene vekkes – synet vider seg ut, musklene slapper av. Formene og mønstrene i landskapet beroliger oss, den oksygenmettede skogsluften gjør det lettere å puste,

Med enkle øvelser bades sansene. Skogsbading er rolige vandringer som varer i to-tre timer. Vi trenger ikke gå langt, en liten kilometer er nok. Når roen har senket seg, kan det kjennes godt å bare sitte på en stein og lytte til en bekk.

Allerede etter 10-15 minutter har skogen lindret stress og satt i gang pleie av helsen vår. Det skjer blant annet fordi det er mer oksygen i skogen og fordi trærne skiller ut mikroorganismer som påvirker kroppen på en god måte. Helt naturlig. Vi er jo en del av faunaen, selv om de fleste mennesker bor i byer nå.

Skogsbading har kommet til Norge også.

Forest bathing kalles det på engelsk. Praksisen ble utviklet i Japan for 40 år siden, og der har shinrin yoku – å bade sansene i skogen – blitt en del av folkehelse-tilbudet.

Nå utdannes det skogsbad-guider i hele verden. Undertegnede var eneste norske på studiet, men det er 17 som praktiserer her i landet i skrivende stund. 15 av oss er organisert i Norsk forbund for natur- og skogsterapi. Miljøet er delende, og guidene har jevnlig kontakt med kolleger som også lager sansevandringer, enten det er på Hawaii, i Colombia, Canada, Australia, Thailand eller Irland. Et inspirerende, faglig fellesskap!

Etterhvert som det har blitt forsket mer og mer på hvordan natur påvirker oss mennesker, har vi mye kunnskap om hvor hvordan naturen påvirker helsa vår.

Skogsbading gir deg:

Skogsbading er en helsefremmende og medisinsk forebyggende naturkontakt-praksis som har som mål å gi velvære, lindre stress og oppmuntre avslapning. «Uanstrengt oppmerksomhet» er hjertet i skogsbading.

Forest Therapy Institute

Forest bathing and forest therapy (or shinrin-yoku) broadly means taking in, in all of one’s senses, the forest atmosphere. Not simply a walk in the woods, it is the conscious and contemplative practice of being immersed in the sights, sounds and smells of the forest.

Global Wellness Institute

Hvem er skogsbad-guide Nina Alida?

Jeg holder til i Østmarka og inviterer til sansevandringer i gammel skog, ca. en halvtimes kjøring fra Oslo. Jeg guider også skogsbading i bynatur i Oslo, Stavanger og andre steder i landet. Jeg samarbeider blant annet med Huser gård på Nes hvor vi har skogsbading i magiske raviner. Jeg har også samarbeidspartnere på Løten, ved Lillehammer og Bodø, i Finnmark og på Sørlandet.

Skogsbading har åpnet Klimafestivalen 2022 i Oslo og vært en del av tech + natur-event med Girl Geek Dinners / Våk. Jeg har brukt denne praksisen som en del av flere skriv med naturen-workshops, i opplegg for ungdom med rusproblemer, som teambuilding i firma og for enkeltpersoner som trenger å stresse ned i en travel hverdag. En anvendelig naturpraksis!

En guidet skogsbading kan være en-til-en, åpne grupper, folk som jobber sammen, venner eller par. Barn og familier. Grupper som har forskjellige spesielle behov kan også bli med ut i naturen, og jeg kan ta med naturen til de som ikke kommer seg ut selv.

  • Følg gjerne @skogsmeditasjon på Instagram eller Facebook hvis du vil følge med på når og hvor det er turer på gang.
  • Kontakt: ninanord@gmail.com / 95244004

Etter at jeg fikk én og så to jaktlabradorer har jeg vært mer og mer ute i skogen. Jeppe og Bonus er begge godkjent for spesialsøk etter savnede personer i Norske Redningshunder, som betyr at vi tilbringer timevis i naturen hver uke på trening og leteaksjoner. Jeg har naturveiledning fra Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU) og har min utdanning som skogsbad-guide fra europeiske Forest Therapy Institute og irske Nádúr Centre for Integrative Forest Therapy. Jeg har kurs i Mindfullness Based Stress reduction fra University of Bangor i Wales og tar faget Nature Connectedness på University of Derby, Irland. Jeg har vært kulturjournalist i over 30 år, de siste 18 som skrivende redaksjonsleder i NRK. Jeg sa opp jobben da koronapandemien kom, for å jobbe mer ute og ta med folk inn i Naturen.

Vil du vite mer om hvem du har med å gjøre, kan du lese her =)

På tur er det fort gjort å gå forbi slike små vidunderligheter som dette. I rolig tempo får vi med oss mer.

Istapper på mosedott
Skogsbading kan skjer hele året, hver årstid har sin magi,

2 Comments

  1. Anne Kristin Wanvik Anne Kristin Wanvik

    Hei Nina Alida, spennende å høre om arbeidet ditt. Jeg ville egentlig bare si hei til deg. Jeg er også sertfisert natur og skogsterapiguide, ferdig i november2021,, og utdannet gjennom Association for Nature and Forest Therapy Guides (ANFT)og holder til like utenfor Trondheim. Er sikkert ikke en av de 9 du henviser til. Skal på den avsluttende 4 dagers Immersion nå i mai, i Portugal. Jeg er i Oslo området flere ganger i året og besøker familie, hadde vært morsomt å vært med på en av dine skogsbadturer😊 vh Anne Kristin Wanvik

    • Hei Anne Kristin, velkommen med i Norsk Forbund for natur- og skogsterapi! Du er hjertelig velkommen til å bli med på skogsbad her i Oslo-området, enten det er i byskog eller i villere trakter i Østmarka. Jeg kommer også til Trondheim for å holde et foredrag på Samfunnet – og holde skogsbad rundt lunsjtider dagen etter, 20. april. Vil du bli med?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.