Skip to content

Bli med inn i naturen

Visste du at rolig vandring i skogen tar deg ut av stressmodus og gir deg bedre helse? En guidet sansevandring kan gjøre deg gladere og friskere.

På vei inn i Østmarka, fra Bindingsvann.
Ro i sjela og godt for helsa.: Skogsbading handler om å gå inn i skogen og bade sansene.

Nordmenn er vant til å gå tur, vi kan liksom dette med friluftsliv. Skogsbading handler om noe annet.

Vi vandrer rolig og stanser ofte opp. Vi vender oppmerksomheten mot det som beveger seg, lydene og luktene. Vi går ut av stressmoduset som holder oss i instinktivt frykt-beredskap. Vi puster dypere, skuldrene senker seg. Sansene vekkes – synet vider seg ut, musklene slapper av. Formene og mønstrene i landskapet beroliger oss, den oksygenmettede skogsluften gjør det lettere å puste,

Med enkle øvelser bades sansene. Skogsbading er rolige vandringer som varer i to-tre timer. Vi trenger ikke gå langt, en liten kilometer er nok. Når roen har senket seg, kan det kjennes godt å bare sitte på en stein og lytte til en bekk.

Allerede etter 10-15 minutter har skogen lindret stress og satt i gang pleie av helsen vår. Det skjer blant annet fordi det er mer oksygen i skogen og fordi trærne skiller ut mikroorganismer som påvirker kroppen på en god måte. Helt naturlig. Vi er jo en del av faunaen, selv om de fleste mennesker bor i byer nå.

Skogsbading har kommet til Norge også.

Forest bathing kalles det på engelsk. Praksisen ble utviklet i Japan for 40 år siden, og der har shinrin yoku – å bade sansene i skogen – blitt en del av folkehelse-tilbudet.

Nå utdannes det skogsbad-guider i hele verden. Undertegnede var eneste norske på studiet, men det er ni som praktiserer her i landet i skrivende stund. Miljøet er delende, og guidene har jevnlig kontakt med kolleger som også lager sansevandringer, enten det er på Hawaii, i Colombia, Canada, Australia, Thailand eller Irland. Et inspirerende, faglig fellesskap!

Etterhvert som det har blitt forsket mer og mer på hvordan natur påvirker oss mennesker, har vi mye kunnskap om hvor hvordan naturen påvirker helsa vår.

Skogsbading gir deg:

Skogsbading er en helsefremmende og medisinsk forebyggende naturkontakt-praksis som har som mål å gi velvære, lindre stress og oppmuntre avslapning. «Uanstrengt oppmerksomhet» er hjertet i skogsbading.

Definisjon av skogsbading, Forest Therapy Institute

Hvem er skogsbad-guide Nina Alida?

Jeg holder til i Østmarka og inviterer til sansevandringer i gammel skog, ca. en halvtimes kjøring fra Oslo. Jeg guider også skogsbading i bynatur, og samarbeider blant annet med Huser gård på Romerike.

En guidet skogsbading kan være en-til-en, åpne grupper, folk som jobber sammen, venner eller par. Barn og familier. Grupper som har forskjellige spesielle behov kan også bli med ut i naturen, og jeg kan ta med naturen til de som ikke kommer seg ut selv.

  • Følg gjerne @skogsmeditasjon på Instagram eller Facebook hvis du vil følge med på når og hvor det er turer på gang.
  • Kontakt: ninanord@gmail.com / 95244004

Etter at jeg fikk én og så to jaktlabradorer har jeg vært mer og mer ute i skogen. Jeppe og Bonus er begge godkjent for spesialsøk etter savnede personer i Norske Redningshunder, som betyr at vi tilbringer timevis i naturen hver uke på trening og leteaksjoner. Jeg har naturveiledning fra Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU) og har min utdanning som skogsbad-guide fra europeiske Forest Therapy Institute. Jeg har kurs i Mindfullness Based Stress reduction fra University of Bangor i Wales og tar faget Nature Conenctedness på University of Derby, Irland. Jeg har vært kulturjournalist i over 30 år, de siste 18 som skrivende redaksjonsleder i NRK. Jeg sa opp jobben da koronapandemien kom, for å jobbe mer ute og ta med folk inn i Naturen.

Vil du vite mer om hvem du har med å gjøre, kan du lese her =)

På tur er det fort gjort å gå forbi slike små vidunderligheter som dette. I rolig tempo får vi med oss mer.

Istapper på mosedott
Skogsbading kan skjer hele året, hver årstid har sin magi,

Be First to Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *